Breguet letos slaví 250 let. Narozeninová oslava, na kterou mnoho lidí netrpělivě čekalo, právě začíná. Od první kapitoly se dotkne srdcí mnoha fanoušků. Classique Subscription 2025, náramková reinterpretace historických předplatitelských kapesních repliky hodinek této značky, představuje velkolepý začátek 250. výročí značky Breguet.
Každý, kdo se byť jen trochu zajímá o hodinky, si nemůže nevšimnout Abrahama-Louise Bregueta (1747-1823), zakladatele dnešní značky Breguet. Je jediným člověkem, který si zaslouží titul „Legenda všech dob“ a je označován za největšího vynálezce v historii hodinek. Abraham-Louis Breguet, narozený v Neuchâtelu ve Švýcarsku, byl ovlivněn svými předky a od útlého věku se zajímal o opravy a hodinářství. V roce 1775 si konečně otevřel vlastní dílnu v budově na Quai de l’Horloge v docích Île de la Cité (Ile de la Cité) v Paříži ve Francii. Z malé dílny velkého muže se stala značka Breguet a letos slaví 250. výročí.
Abraham-Louis Breguet si vybudoval kariéru ve své dílně vytvořením prvních samonatahovacích hodinek Perpétuelles (1780), a poté vyvinul Breguetovy ručičky a indexy (1784), gilošovaný ciferník (1786) a tlumič nárazů Pare-chute (1790). Mezitím vypukla Francouzská revoluce a Abraham-Louis Breguet uprchl do Švýcarska. V roce 1795, když revoluce utichla, se vrátil do Paříže a začal znovu budovat svou dílnu, kde vyráběl různé hodinky. Jedny z mnoha hodinek jsou slavné hodinky „Subscription“. Tyto hodinky jsou dnes známé jako matka tradice Breguet. Název předplatné pochází ze způsobu objednávání, kdy kupující, který si chce koupit hodinky, musí zaplatit zálohu. Abraham-Louis Breguet v brožuře představující předplatné hodinek uvádí: „Cena hodinek je 600 liber. Při objednávce hodinek je nutné uhradit 25 % z celkové ceny předem.“ Jak již bylo zmíněno. Říká se, že tímto způsobem bylo během více než 20 let vyrobeno asi 700 předplatitelských hodinek.
Paradoxně jsou předplatné hodinky považovány za jednu z nejjednodušších forem hodinek, jaké kdy vytvořil člověk, který dokázal tak bez námahy používat složité funkce. Je tam jen jedna jehla. Čas poznáte podle 5minutových indexů vyrytých těsně mezi číslicemi Breguet (hodinovými značkami). Strojek, který se odhalí při otevírání tašky Hunter, jasně ukazuje genialitu Abrahama-Louise Bregueta. Uprostřed je umístěn velký válec a nad ním je symetrické středové kolo (kolo 2) ozubeného soukolí a velké setrvačník. Tento unikátní, jednoduchý, ale esteticky příjemný mechanismus lze dodnes nalézt v kolekci Tradition. Existuje ještě jeden důvod, proč jsou předplatné hodinky tak uctívány. Je to proto, že hodinky s předplatným jsou jedním z mála produktů, u kterých si Abraham-Louis Breguet sám sepsal výrobní záměry a technické specifikace. V dokumentu podrobně popsal vlastnosti předplatitelských hodinek, včetně rezervy chodu (36 hodin), průměru 25 lignes (přibližně 61 mm) a jedné ručičky. To znamená, že jsou to hodinky naplněné tolika náklonností. Legendární hodinky, které si legenda obzvlášť vážila, se tedy vrátily jako náramkové hodinky u příležitosti 250. výročí značky Breguet.
První dojem je, jako vždy, uklizený a upravený, stejně jako tehdy. Modré ručičky Breguet, ručně vyrobené řemeslníky, klidně plynou po čistém, bezvadném smaltovaném ciferníku Grand Feu. Arabské číslice (hodinové značky) Breguet, které jsou téměř připevněny k klenutému ciferníku a jsou indikovány rotujícími ručičkami, a železniční koleje rozdělené do pětiminutových intervalů jsou údajně také označeny smaltem Grand Feu. Mezi středem ciferníku a polohou 6 hodin je zobrazen „tajný podpis“ s frází pro předplatné a sériovým číslem, který je nenápadně odhalen odrazem světla. Breguet používá k gravírování svého podpisu na smalt, a to jak v minulosti, tak i v současnosti, přesný nástroj zvaný „pantograf s diamantovým ukazovátkem“. Přední safírové sklo má jemné zakřivení, které kopíruje zakřivení ciferníku.
Pouzdro má záhadnou barvu. Je to barva, která se nachází mezi růžovým a žlutým zlatem, ale má teplejší tón a jemnou záři. Toto unikátní zlato je údajně inspirováno zlatem, které používali hodináři 18. století, jako například Abraham-Louis Breguet. Jméno je „Breguet Gold“. Poměr slitiny se skládá ze 75 % zlata a materiálů, jako je stříbro, měď a palladium. Podle značky má zlato Breguet nejen brilantní lesk, ale je také odolné vůči změně barvy a stabilně si uchovává své vlastnosti v průběhu času.
Velikost je 40 mm v průměru a tloušťka 10,8 mm. Design pouzdra, který se vyznačuje celkově měkkým zakřivením, jež ladí s předním sklem, je údajně ergonomicky navržen tak, aby se přizpůsobil lidskému zápěstí. Bočně vroubkovaný pásek, jeden z charakteristických rysů náramkových hodinek Breguet, byl při tomto procesu ztracen. Prázdné prostory jsou nahrazeny saténově kartáčovanou povrchovou úpravou, která zvýrazňuje texturu povrchu. Díky tomu vypadá případ úhledněji. Také se dobře hodí k jednoduchému ciferníku.
Poměrně klidný děj dosahuje svého vyvrcholení na konci, jak se dalo očekávat. Zdá se, že legenda se znovu proměnila v 21. století. Nový manuální kalibr VS00, vyrobený vlastní firmou, evokuje nostalgii po originálu. Aby se originál přeinterpretoval pro moderní dobu, byla hlavní deska, můstky a dokonce i hlavní kola potažena zlatem Breguet. Každý povrch získal drsnou texturu pomocí procesu pískování, který Breguet nazývá „brokování“. Tryskání broky se vyznačuje jemněji zrnitým povrchem než běžné pískování. Caliber VS00, stejně jako původní Subscription, má uprostřed velký válec, symetricky obklopený volně pružinovým setrvačníkem a druhým kolem ozubeného soukolí. Od hlavně až po převodové ústrojí a vyvážení je každá hlavní součást, která řídí tok výkonu, podepřena samostatným můstkem, v souladu s tradicí Subscription. Díky své velké velikosti může hlaveň při plném natažení nashromáždit rezervu chodu přibližně čtyři dny. Povrch hlavně je propracovaně vyryt větou Abrahama-Louise Bregueta vysvětlující předplatné. Okraj zadního krytu pouzdra obklopujícího strojek je vyryt unikátní dekorací. Breguet ji označuje jako Quai d’Orologie (budova, kde se nacházela první dílna Abrahama-Louise Bregueta) Guilloche. Tento zcela nový typ kiyoché byl údajně inspirován jedinečnými křivkami ostrova Ile de la Cité ve Francii, kde se nacházely staré dílny.